Paul van Gerven
16 April 2018

De Nederlandse hightech draait op volle toeren, het personeel is niet aan te slepen. Maar niet alle bedrijven werken zich even makkelijk in de spotlight of kunnen meebewegen met de royale beloningen van een bedrijf als ASML. Wat doen zij om toch te kunnen concurreren op de arbeidsmarkt? Bits&Chips maakte een rondje langs de velden en las een belangrijke studie.

1. Zet je bedrijfs-dna in

Werken bij een familiebedrijf is bijna onvergelijkbaar met werken bij een beursgenoteerde multinational. En dan gaat het niet alleen om continuïteit versus het plezieren van aandeelhouders. Waar sommigen het prestige van een nationale kampioen koesteren, genieten anderen liever van de zelfstandigheid en vrijheid die werken bij een kleiner bedrijf met zich meebrengt. Een regel code aanpassen kan bij een oem door reviewprocedures drie weken duren, waar het softwareteam van de mkb’er lekker snel kan schakelen. Dat geeft meer voldoening. En sowieso: hoe groter de organisatie, hoe specialistischer de taken die de meeste werknemers moeten uitvoeren. Tot op het punt dat ze nauwelijks nog een idee hebben wat hun bijdrage aan het geheel is. Niet iedereen neemt daar genoegen mee.

2. Bied een missie

Werknemers willen steeds vaker niet alleen een baan, maar een missie. Ze willen weten waarom ze de hele dag doen wat ze doen. Bij millennials is een maatschappelijke impact populair. Duurzame energie goedkoper maken of apparaten ontwikkelen die bij de behandeling van kanker worden ingezet, motiveren hen. Maar niet elk bedrijf kan zich als wereldverbeteraar profileren, en al te krampachtige pogingen daartoe werken averechts. Gelukkig voor techniekbedrijven is er altijd nog de intrinsieke technische uitdaging om naar voren te schuiven. Een concreet en onderscheidend verhaal daarover is onontbeerlijk om potentiële werknemers voor je te winnen.

Uncle_Sam
Illustratie: Mlabsa

3. Laat je zien in het onderwijs

‘Kies exact’ en ‘Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid’ – dat soort campagnes bleken ineffectief. Tegenwoordig wordt van bedrijven meer eigen inzet verwacht om mensen voor de techniek te winnen. Betrokkenheid bij en samenwerking met het onderwijs is inmiddels gemeengoed, al dan niet via organisaties als Jet-Net. Leerlingen die tijdens hun schooltijd in aanraking komen met techniek, bijvoorbeeld dankzij open dagen of snuffelstages, raken er enthousiaster over. Dat komt echter vooral de sector als geheel ten goede. Stelselmatige aanwezigheid op vervolgopleidingen, hbo en wo daarentegen laat studenten al vroeg kennismaken met een bedrijf. Met een stage of inspirerende samenwerking met een studententeam kan een bedrijf zomaar de volgende topper binnenslepen. Door te helpen lesprogramma’s op te stellen, is die bovendien direct na afstuderen ingespeeld op de praktijk.

4. Vergis je niet in jongeren

Lector Stephan Corporaal van Saxion Hogescholen deed uitgebreid onderzoek naar de verwachtingen die jongeren koesteren over hun baan. Een van zijn opvallendste conclusies: de wensen van de nieuwste generatie verschillen niet veel van voorgaande. In de designerkoffietent achter de Macbook de mail doorwerken is niet per se het ideaalbeeld. Jongeren werken graag met collega’s, ook als ze daarvoor naar de zaak moeten komen. Maar dan moeten de sfeer en de werkomgeving wel prettig zijn. Opvallend is de behoefte van jongeren aan structuur en duidelijkheid enerzijds en afwisseling anderzijds. Dat betekent intensieve coaching en begeleiding van starters, waarbij die gedurende een aantal jaren van verschillende functies proeven. En eigenlijk moet je niet in functies denken, maar in ontwikkeltrajecten. Dat voorkomt dat jongeren gedesillusioneerd afhaken – en nogal wat technici belanden buiten de techniek.

 advertorial 

Sigasi Extension for Visual Studio Code

Sigasi announces the release of their VS Code Extension with rich support for SystemVerilog, Verilog, and VHDL. Our extension provides features and language support such as code navigation, project management, linting, code formatting, tooltips, outline, autocomplete, hover, and much more!

Meer tips: ‘Wat jongeren écht willen van werkgevers in de techniek’, een gratis e-book van Techyourfuture.