Pieter Edelman
19 December 2018

Het Diakonessenhuis in Utrecht denkt dat de virtualreality-handschoen van het Eindhovense Manus VR prima ingezet kan worden voor de behandeling van hand- en polsproblemen. De handschoen is bedoeld om virtuele objecten te manipuleren, en registreert daarvoor heel nauwkeurig de 3d-bewegingen van vingers, hand en pols. De artsen denken dat die metingen ook interessante inzichten kunnen opleveren over de aandoeningen en de mate van herstel. Het komende jaar start het ziekenhuis daarom samen met Manus aan een test- en ontwikkeltrakject. Daarvoor krijgen ze 185 duizend euro van het Innovatiefonds Zorgverzekeraars.

Manus werkt sinds 2014 aan zijn handschoen, met als doel om dit soort vr-controllers veel betaalbaarder te maken. Het bedrijf zet de handschoen in voor professionele toepassingen zoals vr-gebaseerde training, maar mikt ook op gaming.

Het project heeft de duur van een jaar. Patiënten van het Diakonessenhuis worden zowel handmatig gemeten als met de Eindhovense handschoen. Op basis van die gegevens ontwikkelen de twee partners samen software die aangeeft hoe het met de bewegingsmogelijkheden van de patiënt staat. In een tweede fase moet het ook mogelijk worden de ontwikkeling van het eigen genezingsproces in beeld te brengen en af te zetten tegen het gemiddelde genezingsproces voor die specifieke aandoening.

Traumachirurg Mark van Heijl van het Diakonessenhuis is er van overtuigd dat de handschoen veel nauwkeuriger en sneller inzicht geeft dan de huidige testmethoden. ‘Maar de grootste winst zit denk ik in de vergelijkbaarheid. Op dit moment worden nog verschillende behandelingen gegeven voor eenzelfde type aandoening. Straks kunnen we de resultaten van verschillende behandelmethoden vergelijken en makkelijker de beste behandelmethode vaststellen.’