Paul van Gerven
19 October 2017

Philips Lighting heeft in het derde kwartaal de nettowinst ruim verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden: van 51 miljoen naar 110 miljoen euro. Tegelijkertijd daalde de omzet met 3,5 procent naar 1,68 miljard euro, maar op vergelijkbare basis steeg die met 1,3 procent. ‘Voor het eerst groeiden onze led- en connected lighting-businesses harder dan de inkomsten uit conventionele verlichting daalden’, stelt ceo Eric Rondolat in een verklaring. Led bepaalt inmiddels 68 procent van Lightings omzet.

Philips_led
Foto: Philips

Tijdens een toelichting op de cijfers donderdag vertelde Rondolat dat zijn bedrijf voor de volgende zomer een nieuwe naam zal krijgen. Deze naamsverandering werd vastgelegd bij de afsplitsing van het moederbedrijf. Op de lampen blijft dankzij een licentieovereenkomst voorlopig wel het Philips-merk prijken, zoals ook bij tv’s en audioapparatuur het geval is.