Nieke_Roos

Nieke Roos is hoofdredacteur van Bits&Chips.

4 July 2014

De nieuwste hit in videoland heet ultra high definition (UHD). Althans, als het aan de apparatenbouwers ligt. Er verschijnen steeds meer professionele displays voor dit beeldformaat, dat vier keer zo veel pixels heeft als HD en daarom beter bekendstaat als 4K. In hetzelfde zakelijke domein doen UHD-beamers langzaam hun intrede en producenten als Barco en Sony hebben hun eerste 4K-projectoren uitgebracht voor digitale cinema. Op de vakbeurzen krijgen bezoekers beelden voorgeschoteld met een scherpte die haar weerga niet kent.

Maar ook de gewone consument kan de hype niet zijn ontgaan. Na het tegenvallende succes van 3D hebben de makers van televisies hun kaarten nu op 4K gezet. Zoals ondertussen gebruikelijk voor een groot sportevenement introduceerden ze in aanloop naar het WK voetbal een breed scala aan nieuwe toestellen, met aan de bovenkant van het spectrum de UHD-modellen. Top of the bill is de gekromde 4K-tv van Samsung. Op het moment van schrijven had het WK echter nog niet gezorgd voor de gewenste boost in de verkopen. Volgens marktonderzoeker GFK loopt de consument veel minder warm voor gebogen en ultra-HD-televisies.

Een belangrijke reden voor het gebrek aan animo is het gebrek aan content: op dit moment wordt er nagenoeg geen beeldmateriaal opgenomen en uitgezonden in UHD-resolutie. De consument die zich al wel heeft laten verleiden tot de aanschaf van een 4K-televisie kijkt toch vooral naar opgekrikte HD- of zelfs standard definition-video, en dat is een stuk minder fraai. Achter de schermen timmeren de verschillende partijen echter hard aan de weg om daar verandering in te brengen. Met hulp uit de Benelux, zoals hier te lezen is deze maand.

Over het nut van ultra-HD in de huiskamer valt wel te twisten. Bij een 55 inch scherm (140 cm in doorsnee) moet de kijker op ongeveer een meter of nog dichterbij gaan zitten om het verschil te kunnen zien. Met de drie meter die mijn bank van de televisie staat, zou ik uitkomen op een minimale beelddiagonaal van zo’n 150 inch – vier meter, een scherm van onpraktische, wandvullende proporties dus.

 advertorial 

8-bit Microcontrollers Still Anchor the Majority of Embedded Designs Today

They are tiny, but vitally important. The market for 8-bit microcontrollers continues to grow strongly as a key part of the drive to digitalisation, highlighted by the current chip shortages. Read more about Microchip’s 8-bit devices.

Desondanks heeft het Veldhovense Dimenco het plan opgevat om een nieuwe 4K-televisie op de consumentenmarkt te brengen. Het bedrijf heeft een licentie op Philips-technologie voor 3D zonder bril, waarmee het tot nu toe alleen eenvoudigere monitoren heeft ontwikkeld voor zakelijke toepassingen. Eind april startte het een crowdfundingactie om twee ton bij elkaar te halen voor een 39 inch UHD-tv-variant. Wie voor 899 euro intekende, zou bij het slagen van de actie in november een exemplaar in huis hebben.

Waar ultra-HD voor ‘gewone’ televisies alleen meerwaarde lijkt te hebben voor de consument die ook een hightech wandbekleding zoekt, geldt dat niet voor de oplossing die Dimenco voor ogen heeft. Voor de Veldhovense brilloze 3D-displays is de extra resolutie namelijk om een andere reden interessant: zij leveren resolutie in het platte vlak in om resolutie in de derde dimensie te winnen en met 4K wordt dat verlies in de huiskamer ‘onzichtbaar’. Zo gek is het plan van Dimenco dus niet.

Helaas is de crowdfundingactie mislukt: op de deadline van 13 juni stond de teller op iets meer dan een ton. Dimenco bekijkt nu of het verder wil op de ingeslagen weg en of het een project kan bedenken dat een grotere kans van slagen heeft. Er ligt al een prototype en de eerste stappen naar productie zijn gezet; het zou zonde zijn als het ambitieuze plan zijn Waterloo heeft gevonden, en dat uitgerekend op de dag dat Oranje begon aan zijn historische WK-zegetocht.