Paul van Gerven
14 September 2017

Hoe is het om in China zaken te doen? Vijf observaties van iemand die er bijna acht jaar woonde en werkte: Frans Greidanus, van 2005 tot 2013 cto en hoofd research van Philips Azië met standplaats Shanghai.

Kennisniveau

‘Toen ik rond 2000 voor het eerst in China kwam, kon je nog een verlaten laboratorium tegenkomen vol met de meest moderne apparatuur, alles nog in het plastic. Niemand die wist hoe die moest worden gebruikt. Zo gaat dat allang niet meer. Chinese universiteiten rukken op in de internationale ranglijsten. Mijn persoonlijke inschatting is dat sommige Chinese instellingen inmiddels volwaardig kunnen meedraaien in het toegepaste onderzoek. In de fundamentele research moet er nog een stap worden gezet.’

‘Het kennisniveau neemt snel toe, omdat veel Chinezen in het buitenland hebben gestudeerd en carrière hebben gemaakt op universiteiten. De meesten willen op een gegeven moment terug, en zeker voor onderzoekers wordt dat erg aantrekkelijk gemaakt. De overheid heeft veel geld beschikbaar voor de financiering van grote projecten en nieuwe instituten.’

Frans_Greidanus_2
Frans Greidanus woonde en werkte bijna acht jaar in China.

Samenwerking met de industrie

‘Dat zie je hier niet zo vaak op de manier die we in het Westen gewend zijn. Hier gaan promovendi ondernemen of wordt iemand uit het zakenleven deeltijdhoogleraar en besteden bedrijven onderzoek uit aan universiteiten. In China komt het vrij vaak voor dat hoogleraren er een of meerdere bedrijfjes bij hebben. Dat loopt dan allemaal een beetje door elkaar op een manier die wij hier minder gewenst zouden vinden, maar daar is dat geaccepteerd.’

Zakencultuur

‘Zelfs na acht jaar in China kwam ik nog steeds voor verrassingen te staan. Hoe mensen reageren, bijvoorbeeld. De finesses in de omgang maak je je als buitenlander niet snel eigen, zeker niet als je de taal niet spreekt. Zelfs na acht jaar nam ik nog een Chinese medewerker mee naar meetings buiten de deur.’

 advertorial 
Microchip

Device lifecycle management for fleets of IoT devices

Microchip gives insight on device management, what exactly is it, how to implement it and how to roll over the device management during the roll out phase when the products are in the field. Read more. .

‘Zakendoen in China is vertrouwen opbouwen. Dat is belangrijker dan een contract. Een intentieverklaring heeft in China een andere betekenis dan in het Westen. Hier vinden we ondertekening daarvan een hele stap, daar is het slechts een onderdeel van de relatieontwikkeling. Met een vreemde kun je geen businessrelatie aangaan. Ook connecties spelen daarom een belangrijke rol. In het Westen krijg je vaak gewoon antwoord op een e-mail uit het niks, in China gaat alles via via.’

‘In relaties moet je ook blijven investeren. Er zit een element in van: jij doet iets voor mij en ik doe iets voor jou. Dat kan tot in het extreme worden doorgevoerd. Zoals dat op een bruiloft wordt genoteerd wat iemand geeft en diegene op zijn eigen bruiloft hetzelfde terugkrijgt – met rente.’

Intellectueel eigendom

‘Traditioneel een grote zorg van buitenlandse bedrijven, maar de situatie in China verbetert geleidelijk. Grote Chinese spelers hebben inmiddels belang bij goede bescherming van hun intellectuele eigendom. Nergens ter wereld worden meer patenten per jaar ingediend. De centrale overheid spant zich ervoor in dat patentwetgeving wordt gerespecteerd. Er zijn speciale rechtbanken opgericht die alleen maar patentzaken behandelen. Westerse bedrijven winnen daar ook.’

‘Bij Philips was ip in China geen groot issue. Ik kan me niet herinneren dat we er in het topmanagement veel over hebben gesproken. Voor ons woog de opportunity duidelijk op tegen het risico. En risico’s kun je managen. Als je business van één patent afhangt, is het natuurlijk een heel andere zaak.’

Human resources

‘Dat staat wél hoog op de agenda in China. Het is buitengewoon moeilijk goede mensen te vinden en vooral om ze te houden. Tien jaar geleden had een buitenlands bedrijf misschien nog een streepje voor, maar nu is er concurrentie van Chinese bedrijven als Alibaba en Huawei.’