Nieke Roos
5 May 2006

De Rijswijkse specialist in procesautomatisering Xytek stapt in wagenparkbeheer. Het bedrijf heeft een oplossing ontwikkeld om draadloos de status van voertuigen te verzamelen en door te sturen naar een server. Het systeem is te gebruiken op vliegvelden om de brandstofafgifte van serviceauto‘s centraal in de gaten te houden.

Hart van de oplossing is de TCM200, die als een zwarte doos de administratie doet en de communicatie in goede banen leidt. Via een Local Interconnect Network (Lin)-verbinding zijn hier waterbestendige TLM100-modules aan te hangen die de in- en uitvoer verzorgen. Lin is een onderdeel van de Can-infrastructuur uit de automotive-wereld en heeft als voordeel dat het zeer robuust is. Het gebruik van een bus maakt het systeem bovendien eenvoudig uitbreidbaar.

Saudi-Arabië

’In 2004 hebben we met een WBSO-technologiesubsidie van de overheid een project opgezet om samen met een Engelse partner een vlootmanagementsysteem op te zetten voor Schiphol‘, vertelt Niels de Jong van Xytek. ’Op het vliegveld hebben de verschillende luchtvaartmaatschappijen hun eigen voertuigen rondrijden. Al die wagens krijgen diesel van centrale tankauto‘s. De uitdaging is nu om de brandstofrekeningen naar de juiste gebruikers te sturen.‘

De oplossing die Xytek heeft bedacht, identificeert de te tanken voertuigen middels een RFID-label bij de brandstofdop. Zodra de slang in de buurt komt, haalt een in de spuitmond geïntegreerde reader de gegevens uit de tag. Deze lezer is aangesloten op een I/O-module die de data via Lin naar de TCM200 stuurt. Die vergelijkt het ID met een lijst van voertuignummers in zijn geheugen en laat het tanken al dan niet doorgaan. De hoeveelheid afgegeven diesel gaat met GPRS naar een centrale server op de luchthaven, die de rekening opmaakt en naar de gebruiker stuurt.

Een andere mogelijkheid die de oplossing biedt, is het verhuren van servicevoertuigen aan luchtvaartmaatschappijen. ’Met de data van de blackbox kan de server bekijken welke wagens beschikbaar zijn‘, legt De Jong uit. ’De auto die het dichtst bij het hulpbehoevende vliegtuig in de buurt is, zou het systeem er dan op af kunnen sturen.‘

Uiteindelijk kwam het project niet verder dan het prototypestadium, omdat Schiphol afhaakte. Xytek zag echter potentie in het innovatieve concept en besloot de ontwikkeling door te zetten. De Jong: ’Een ander bedrijf gebruikt het systeem inmiddels naar volle tevredenheid, maar het wil daar geen ruchtbaarheid aan geven om zijn concurrentiepositie niet in gevaar te brengen. Ook Schiphol heeft weer interesse getoond. En binnenkort gaan we naar Saudi-Arabië om samen met de Haagse 3D-specialist Citygis en de Saudische systeemontwikkelaar Tower Technologies een demonstratie te geven voor een project op het vliegveld van Al-Jubail.‘

TCM200
De TCM200 maakt het mogelijk om de brandstofafgifte van servicevoertuigen op een luchthaven centraal in de gaten te houden.
TCM200_CO2 meter
Aan de TCM200 zijn verschillende displays te hangen, waaronder een CO2-meter.
Zwarte_doos_processoren
De zwarte doos bevat twee processoren: een IPC@Chip-CPU van Beck en een atmega128-communicatiecontroller van Atmel.
Xytek_reader
Bij de oplossing van Xytek bevat de spuitmond van de brandstofslang een reader om de RFID-tags bij de tankdoppen uit te lezen.

Wekker

Hardwarehart van de TCM200 is een 16 bit 40 MHz 80186-gebaseerde IPC@Chip van Beck. Een 14,75 MHz Atmega128 van Atmel verzorgt de communicatie met de buitenwereld. Verder is de zwarte doos uitgerust met 512 kbyte Ram, 512 kbyte flash, een Lin-I/O-bus, een GPRS-modem, een gps-ontvanger, een digitale input en aansluitingen voor 10/100 Mbit Ethernet, GPIO, I2C, RS232 en SPI.

De Beck-processor draait een realtime OS van de fabrikant met bestandssysteem, hardware-interfacelaag en FTP-, Telnet- en webserverfunctionaliteit via een TCP/IP-stack. Boven op dit alles loopt het hoofdprogramma voor vlootmanagement. Deze software heeft Xytek geschreven in C met behulp van zelf ontwikkelde bibliotheken.

’Het Beck-RTOS is veelzijdig‘, motiveert Niels de Jong de keuze. ’Op dit moment is maar een klein deel van alle functies in gebruik. De webserver draait bijvoorbeeld nog niet, maar die zouden we kunnen inzetten om de gegevens op de blackbox beschikbaar te maken op de browser van een PDA.‘

De Atmel-controller dient ook als wekker voor het hoofdsysteem. ’De zwarte doos heeft een standbymodus waarin het stroomverbruik maar 3 milliampère is‘, verklaart De Jong. In de spaarstand slapen de Beck-processor, de gps-ontvanger, het GPRS-modem en de Lin-bus. ’De Atmel-controller staat echter altijd aan en als die een signaal ontvangt op zijn digitale input of seriële poort, maakt hij de rest wakker.‘

Xytek is opgericht in 1992 en focuste in eerste instantie op industriële automatisering. In opdracht van het Ierse Wyeth heeft het bedrijf bijvoorbeeld de PLC‘s en Scada-displays geprogrammeerd voor een waterzuiveringsinstallatie nabij Dublin. Het afgeblazen Schiphol-project heeft de Rijswijkers aangezet om hun geluk te beproeven in de wereld van het vlootmanagement.